Podsumowanie IV edycji programu Młodzi w Akcji

W semestrze letnim niemal 870 młodych ludzi z całej Polski zrealizowało projekty w ramach programu edukacyjnego „Młodzi w Akcji – Kreatywne wyzwania”, docierając ze swoimi działaniami do ponad 100 tysięcy osób. Realizując poszczególne tematy uczniowie i uczennice zgłębiali miejscowe sposoby spędzania wolnego czasu sprzed lat, poznawali tajemnice swojej okolicy i jej mieszkańców, a także uczyli się porozumiewać językiem sztuki.

Młodych ludzi do programu zgłosili pracownicy z ponad 100 szkół oraz innych instytucji edukacyjnych, takich jak biblioteki czy domy kultury. Opiekunowie zespołów, w większości nauczycielki i bibliotekarze, spotkali się w czasie szkoleń wprowadzających, które odbyły się wiosną w pięciu miastach: Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie.

Szkolenie dla opiekunów zespołów programu Młodzi w Akcji w Warszawie

W czasie szkoleń uczestnicy i uczestniczki poznali tajniki pracy metodą projektu, wymienili się doświadczeniami i stworzyli bazę pomysłów na kreatywne działania. Dowiedzieli się również, jak ułatwić swoim podopiecznym wcielenie się w role etnologów, reporterów lub artystów, aby lepiej poznać mieszkańców swojej okolicy i zaoferować im ciekawe aktywności. Jak sami mówili: szkolenie było interesujące, bardzo ciekawie przeprowadzone – dynamicznie i twórczo. Więcej o szkoleniu można przeczytać TUTAJ.

Głównym zadaniem zespołów było zrealizowanie projektu na rzecz swojej okolicy (szkoły, osiedla, miejscowości) w ramach jednego z trzech tematów do wyboru:

  1. Kronika sportowa, czyli jak przywrócić do życia dawne gry i zabawy?
  2. Reportaż po sąsiedzku - na tropie ciekawych lokalnych historii.
  3. Zamaluj na lokalnie, czyli sztuka uliczna, która angażuje.

 

Kronika sportowa – najpopularniejszy wybór

Najczęściej wybieraną ścieżką tematyczną była „Kronika sportowa”, czyli próby przywrócenia do życia dawnych gier i zabaw. W ramach wyzwania uczestnicy musieli odnaleźć i przetestować instrukcje gier, w które bawiono się przed laty w ich miejscowościach. Następne kroki w projekcie mogły wyglądać rozmaicie: niektórzy przygotowywali publikacje ze sprawdzonymi instrukcjami, inni organizowali pikniki czy turnieje zapomnianych zabaw. W każdym przypadku projekty miały przypominać, że warto aktywnie spędzać czas w gronie innych osób zamiast przed telewizorem czy z telefonem.

Kronikę sportową zrealizowała między innymi grupa pod opieką Pani Barbary Niemiec-Falkus z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum w Siemianowicach Śląskich, która do wspólnej zabawy zaprosiła zaprzyjaźnionych przedszkolaków: chcieliśmy w analogowym świecie pokazać alternatywne sposoby spędzania czasu. Rozbudzić ciekawość, kreatywność, wyjść ze szkolnych murów na łono przyrody.

Zabawy przygotowane przez grupę z Siemianowic Śląskich

Z kolei podopieczni Pana Roberta Kocjana z III Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Będzinie swoją kronikę opublikowali w postaci ulotek z instrukcjami dawnych gier i zabaw – do rozdania wszystkim zainteresowanym w idealnym momencie, bo tuż przed wakacjami.

Kronika sportowa grupy z Będzina

 

Reportaż po sąsiedzku – inspirujące życiorysy

Drugi temat w programie Młodzi w Akcji dotyczył zgłębiania historii lokalnych miejsc i mieszkańców. Grupa pod opieka Pani Katarzyny Mądrachowskiej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Świdniku próbowała ocalić od zapomnienia ślady przeszłości, przeprowadzając wywiady z najstarszymi mieszkańcami swojej okolicy. Z wywiadów powstał film zaprezentowany następnie na stronie internetowej szkoły oraz podczas lekcji etyki.

Impreza finałowa projektu zrealizowanego przez zespół ze Świdnika

Ciekawy był również pomysł podopiecznych Pani Ewy Buczkowskiej z Publicznego Gimnazjum im. Św. Franciszka z Asyżu w Leśnicy – dotarli oni do osób, które przeżyły wojnę i okupację. Staraliśmy się dowiedzieć, dzięki czemu przetrwali ten ciężki czas. Okazało się, że była to książka. Celem naszych działań było napisanie reportażu na temat: Książka w obozach polskich jeńców wojennych w czasie II wojny światowej. Efektem naszych działań było stworzenie wystawy, która została zaprezentowana w Domu Kultury - opowiadają uczestnicy projektu.

Zespół z Gimnazjum w Leśnicy podczas realizacji swojego projektu

 

Zamaluj na lokalnie – wizualna zmiana lokalna

Ostatni spośród tematów dotyczył sztuki ulicznej: grupy tworzyły graffiti, murale lub w kreatywny sposób odnawiały ogrodzenia, odmalowywały przystanki autobusowe czy inne zaniedbane miejsca. Nie było limitów, jeśli chodzi o cel działań czy technikę wykonania projektu. Przykładem takich działań może być projekt grupy pod opieką Anny Pukacz-Górnikowskiej ze Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Pęgowie: Wyszliśmy w przestrzeń publiczną z hasłami nawołującymi do ochrony środowiska. Super się stało, że w czasie trwania naszego projektu w szkole gościliśmy 6 wolontariuszy, którzy pomogli nam napisać nasze hasło dotyczące ochrony środowiska również w języku angielskim, a później ruszyli razem z nami do spray’owania haseł na chodnikach w naszej miejscowości.

Zespół ze Szkoły Podstawowej w Pęgowie w akcji!

Ciekawe działanie zrealizowała także grupa pod opieką Pani Dagi Skowron z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Wieszczętach, która postanowiła na przystanku autobusowym uczcić postać lokalnej bohaterki Marii Wardas. Spotkaliśmy się z wieloma wspaniałymi osobami, które pomogły nam, wsparły nasze działania, i mocno nam kibicowały. Ten projekt był świetnym pretekstem do spotkań, okoliczni mieszkańcy podchodzili do nas i mogliśmy porozmawiać o Marii, bo są tacy, co ją znali i pamiętają, innym mogliśmy o Niej opowiedzieć. Cudownie było widzieć wysiadających z autobusów ludzi, którzy na widok coraz bardziej kolorowej bryły przystanku mieli uśmiech na twarzy i chwalili nasza pracę.

Zespół ze Szkoły w Wieszczętach na tle swojego dzieła

 

Wirtualny festiwal OK!olica

Wielką atrakcją dla uczestników i uczestniczek programu była możliwość udziału w tematycznym festiwalu on-line, w ramach którego kilkadziesiąt zespołów młodzieżowych jednocześnie rozwiązywało zadania w czasie szkolnych przerw. Młodzi ludzie z godnym podziwu zaangażowaniem odpowiedzieli na sześć wyzwań dotyczących swojej szkoły, okolicy i środowiska. Festiwalowe zmagania zakończyły się przyznaniem 14 nagród w różnych kategoriach.

Plakat autorstwa drużyny Avengers z Biblioteki szkolnej w Topoli Królewskiej

 

Spotkanie na Zamku Królewskim w Warszawie

W połowie czerwca najaktywniejsze zespoły Młodych w Akcji miały okazję spotkać się na XX edycji Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych na Zamku Królewskim w Warszawie. Prezentacja była okazją dla młodych ludzi do zaprezentowania swoich sukcesów oraz wymiany doświadczeń z uczestnikami innych programów CEO. Spotkaniu towarzyszyła radosna atmosfera, kolorowe stoiska, liczne atrakcje i niespodzianki. Nie sposób było się nudzić!

Uroczyste otwarcie OPPM 2019 w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie

 

Podejmijcie kreatywne wyzwania!

Nowy rok szkolny niesie ze sobą nowe możliwości na działania! Do 16 września trwa rekrutacja do kolejnej edycji programu Młodzi w Akcji – Kreatywne wyzwania. Nowością będzie filmowa ścieżka tematyczna oraz opcjonalne szkolenia dla zaawansowanych. Do programu każdą grupę zgłasza jej opiekun lub opiekunka, czyli osoba dorosła pracująca na co dzień z młodzieżą. Udział w programie jest bezpłatny, a oferowane wsparcie obejmuje między innymi udział w szkoleniu wprowadzającym oraz obszerną publikację tematyczną. Szczegółowe informacje znajdują się pod linkiem: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/kreatywne-wyzwania 

Serdecznie zapraszamy!