Nowe relacje - zima 2019

Zabawa jak za dawnych lat w Kaliszu

Klasa 8b ze Szkoły Podstawowej nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi im.  Stefana Szolc-Rogozińskiego w Kaliszu z opiekunką Bogumiłą Stanoch w swojej relacji napisała: „Spotykamy się co najmniej jeden raz w tygodniu. W obrębie 17-osobowej klasy podzieliliśmy się na 3-4-osobowe zespoły. Każdy zespół opracował zestaw pytań potrzebnych do przeprowadzenia wywiadów. Wszyscy uczniowie rozmawiali ze swoimi krewnymi na temat zabaw z dawnych lat. W listopadzie udaliśmy się również na spotkanie z sekcją kabaretu kaliskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Zostaliśmy mile przyjęci, a dojrzali „studenci” okazali się skarbnicą wiedzy na temat gier z dawnych lat. Chłopcy odegrali nawet mecz cymbergaja z reżyserem kabaretu. Zebrane informacje posłużyły do stworzenia listy gier i zabaw na Integracyjny Mikołajkowy Turniej Gier z Dawnych Lat. Projekt miał być próbą pokazania, że można się świetnie bawić nawet jeśli nie będzie w pobliżu komputera, czy telefonu (…). Pomocnikami okazali się przedstawiciele Uniwersytetu Trzeciego Wieku, którzy nas ugościli i pomogli w zbieraniu informacji. Zaangażowali się także rodzice, którzy zaopatrzyli młodzież w słodkie podarki (…). Promocja odbywała się za pomocą ogłoszeń w szkole, a relacja ukazała się na fanpage’u na portalu  Facebook szkoły, na stronie szkoły oraz w lokalnej gazetce osiedlowej "Dobrzec".

               

„Stare ale jare” w V Liceum Ogólnokształcącym im. Krzysztofa Kieślowskiego w Zielonej Górze

Spotykania grupowe z opiekunką grupy Barbarą Maliną-Tydą odbywały się trzy razy w tygodniu. Jak piszą uczestniczki i uczestnicy „poza spotkaniami zbieraliśmy informacje o grach od dorosłych, staraliśmy się dotrzeć do każdej grupy wiekowej. Zajęliśmy się też szukaniem miejsca realizacji projektu. Udaliśmy się do Rady Rodziców z prośbą o sfinansowanie drobnych nagród. Ze względu na to, że realizacja projektu miała miejsce w okolicach Halloween, wymyśliliśmy charakterystyczny  element ubioru, tj. nakrycie głowy lub jakiś gadżet, aby wyróżnić się wśród dzieci (…). Zdecydowaliśmy, że gry zaproponowane przez nas zrealizujemy w Europejskiej Szkole dr Rahn w Zielonej Górze w grupie wiekowej 11-12 lat. Celem naszego projektu było zainteresowanie ich dzieciństwem rodziców i dziadków poprzez pokazanie im starych gier i zabaw oraz zachęcenie do spędzania wolnego czasu na dworze, wśród przyjaciół , bez telefonu (…) W naszych działaniach wzięli udział  nasi dziadkowie, rodzice, nauczyciele, Ksiądz Marcin Bobowicz, który uczy w naszej szkole religii. Partnerem naszych działań była również Europejska Szkoła Podstawowa dr Rahn, która zaprosiła nas na realizację zadania. W ankietach uczestniczyły również rodziny z innych zakątków Polski”.

               

https://www.instagram.com/p/B4fzk7nFeKg/

 

"Gry i zabawy naszych rodziców i dziadków" Zespół Szkół nr 7 w Rudzie Śląskiej

W ramach działań uczennice i uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia wraz z opiekunami Bartłomiejem Mizińskim i Joanną Bogusz poszukiwali informacji  na temat gier i zabaw, jakie lubili ich rodzice i dziadkowie. Nawiązali współpracę międzypokoleniową, zacieśnili więzy rodzinne. Przygotowali prezentację gier i zabaw oraz zajęcia dla uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy.

               

Szkoła Podstawowa im. Tomasza Masteja w Chojnem

Na pierwszym spotkaniu uczennice i uczniowie pod opieką Katarzyny Kwapiszewskiej rozmawiali o projekcie, poznawali grupę przez zadania grupowe. Stworzyli zasady działania i podzielili się pracą. Część osób miała wyszukać gry w internecie, a druga część miała zrobić wywiady z starszymi osobami. Zastanawiali się jak będziemy działać. Zaplanowali też, że będą relacjonować działania w każdy wtorek na długiej przerwie. Na początku działania skierowane były do uczniów klas młodszych, u których chcieli nauczyć gier i zabaw, żeby nie biegali podczas przerw. Chcieli też zachęcić mieszkańców żeby aktywnie spędzili czas na placu zabaw.